Fysioterapi

I en institution for børn med handicaps i aldersgruppen 0 til 6 år er det naturligt, at der er meget fokus på den motoriske udvikling. Derfor er det vigtigt, at der er mulighed for, at fysioterapeuten deltager i børnenes hverdag, at observere dem i de daglige gøremål og er en person børnene kender og er tryg ved. Observationer, motoriske og sansemotoriske tests danner grundlag for en vurdering af barnets motoriske udviklingstrin og udviklingsmulighed.

Da børnene har meget forskellige handicaps, er deres motoriske vanskeligheder og dermed deres behov for fysioterapi også meget forskellige. Den fysioterapeutiske behandling er ofte individuel og foregår i institutionens fysioterapi, men det kan også foregå på barnets stue, på legepladsen eller ude i naturen. Behandlingen kan også tilrettelægges i grupper med flere børn og pædagoger eller talepædagog.

Vi foretrækker, at barnets fysioterapi er en naturlig del af barnets dagligdag i institutionen, og behandlingen hos fysioterapeuten tilrettelægges med hensyntagen til barnets dagsrytme og øvrige aktiviteter. Barnets forældre og pædagoger vejledes, så den motoriske træning og stimulering, så vidt det er muligt, også integreres i barnets øvrige dagligdag.

Lærkereden råder over et basisinventar af hjælpemidler. Har barnet behov for individuelt tilpassede hjælpemidler, anskaffes disse i samarbejde med barnets kommune.

Fysioterapeuten samarbejder desuden med barnets læge og bandagist og kan deltage i konsultationer efter behov.