Ergoterapi

Ergoterapi i børneskolen

Ergoterapeuterne arbejder med afsæt i folkeskoleloven. Den ergoterapeutiske ydelse er derfor undervisningsrelateret. Ydelsen tager altid afsæt i, hvad den enkelte elev arbejder med i løbet af skoledagen.

På denne måde skabes mulighed for, at eleven kan udnytte sine ressourcer optimalt og således mestre sin dagligdag så godt som overhovedet muligt.

Undervisningsrelateret ergoterapi betyder bl.a., at ergoterapeuterne anvender observation af de aktiviteter, hvor elevens vanskeligheder ses i skoledagen.

Herudover kan der udføres undersøgelse og vurdering af elevens motoriske udvikling, visuelle perception (opfattelse af synsindtryk), sensorisk profil (opfattelse af sanseindtryk og reaktion herpå) m.fl.

Desuden tilbydes netværksmøder hvor elevens forældre samt teamet omkring eleven deltager. For yderlig information se under fanen: ”Netværksmøder”!

Med baggrund i dette arbejde vejleder ergoterapeuterne på klassernes teammøder og netværksmøderne, hvorved alle omkring eleven hører det samme.

Med baggrund i barnets udviklingsniveau, vil ergoterapeuterne komme med konkrete løsningsmuligheder, der har sit afsæt i den specifikke sundhedsfaglige viden ergoterapeuterne besidder, sat ift. elevens miljø og elevens læringskapacitet.

Eksempler på aktiviteter hvor elevens ressourcer optimeres vha. den ergoterapeutiske indsats kan nævnes:

• At kunne mestre personlig hygiejne og påklædning
  • At kunne afstemme passende kraft, så den passer til en given aktivitet eksempelvis at kunne anvende kniv og gaffel, eller at kunne drible med en bold
  • At få valgt dominant hånd
  • At opnå et funktionelt skrivegreb samt at mestre brugen af en saks
  • At få tilpasset de fysiske omgivelser, eksempelvis tilpasning og indretning af arbejdsplads for den enkelte elev, så læringsrummet passer til elevens læringsstil.
  • At få tilpasset personlige hjælpemidler, hvorved elevens muligheder for socialt samvær samt det at kunne færdes på egen hånd muliggøres.

Der vil også kunne tilbydes specifik træning af en gruppe eller en elev, i klassen eller i ergoterapien.

Eksempel på indhold i en sådan træning, vil som oftest tage afsæt i sansernes udvikling, med henblik på, at eleven skal opnå flest mulige selvstændige livsduelige færdigheder.

Den samlede indsats og vejledning, der gives fra ergoterapiens side, bliver anvendt af de voksne omkring den enkelte elev i skoledagen og i hjemmet. Det tværfaglige samarbejde prioriteres derfor højt og bidrager til, at der opleves helhed og sammenhæng for eleven.