Forældresamarbejde

En vigtig opgave i Lærkereden er at opbygge et tæt samarbejde med børnenes forældre.

Når et barn starter i Lærkereden, bliver der tilknyttet en primærpædagog, som har den første og tætteste kontakt til barnet og forældrene. Primærpædagogen deltager i diverse møder omkring barnet og skriver en årlig rapport i samarbejde med fysioterapeut og talepædagog. På et årligt statusmøde udformes en handleplan primært udfra forældrenes ønsker for indsatsområder for deres barn. Denne handleplan evalueres sammen med forældrene minimum en gang årligt.

Forældrene bliver tilbudt at danne en fokusgruppe omkring deres barn. I denne gruppe deltager, udover forældrene selv, et tværfagligt team fra børnehaven, det vil sige primærpædagog, fysioterapeut og talepædagog (disse sidste to dog kun det første år), og desuden andre, som forældrene ønsker, og som har lyst til at investere noget i barnet. I denne gruppe er alle medlemmer ligeværdige, idet hensigten er at forældrenes viden om barnet, sammen med fagpersonernes viden, skal gøres til fælles viden til gavn for arbejdet omkring barnets udvikling. I gruppen aftales bl.a. hvordan der via delmål skal arbejdes hen imod målene i den formulerede handleplan, således at disse ligger inden for barnets nærmeste udviklingszone.

Disse møder, omhandlende det enkelte barns behandling, ligger så vidt muligt indenfor institutionens åbningstid.

Vi lægger stor vægt på altid at have tid til en snak, hvis forældrene skulle ønske dette.