Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Omsorgsplan

Omsorgsplan
Definition af sorgbegrebet:
Tab der medfører voldsomme ændringer i den kriseramtes liv, ikke nødvendigvis pga. dødsfald, men også i tilfælde(herefter kaldet “kaossituationer”) som f.eks.:
Hvis forældre rammes af sygdom
Tab / forholde, der ændrer forældrenes karakter / adfærd / omsorgsevne
Oplever skift til meget anderledes miljø, herunder flygtninge
Eller 'blot' ved at den bedste kammerat flytter langt væk

I første omgang omtales delelementer til en plan i tilfælde af dødsfald, hvor kodeordet er åbenhed. At vise den ramte, at det er ok at tale om det, er den bedste hjælp til at komme videre.
For diverse kaossituationer, som f.eks. skilsmisse, forældres misbrug eller lignende, er der nogle retningslinjer fra Om Sorg-planen ved dødsfald, der også vil kunne anvendes her. F.eks vil støttegruppens kompetencer være gavnlige i mange andre krisesituationer; men det vil være højst uhensigtsmæssigt med en masse offentlighed omkring sådanne problemer, - en unødig belastning for et i forvejen hårdt ramt menneske, der har brug for et fortroligt rum til at få løst op for sorger og bekymringer.
 
Støttegruppe:
Da det er de færreste der kender til sorg- og krisesituationer, finder vi det nødvendigt at der oprettes en støttegruppe bestående af skolens pædagogiske personale. Denne støttegruppe kan via kursustilbud uddannes til at træde til med hjælp og støtte til klasselærere/kontaktlærere, der har brug for assistance når en elev dør, rammes af tab eller kaossituationer.
Indhold:
Når en elev dør
Når en elev mister
Kaossituationer
Når en ansat dør
Når en ansat mister
Ulykker i skole / skoleregi
 
 
 Når en elev dør:
1.   Orientering til skolens elever/ansatte:
  • Fælles mundtlig orientering fra ledelsen til det pædagogiske personale.
  • Orientering til fritidshjemmet. 
  • Hvis klasselæreren/kontaktlæreren ikke møder fra morgenstunden, kaldes han/hun ind.
  • Klasselæreren/kontaktlæreren har sin egen klasse i første time og skal her orientere om dødsfaldet.
  • Orientering skal ske ved skoledagens start.
2. Der afholdes mindestund for eleven efter første time, hvor flaget hejses på halv, og der afholdes en passende højtidelighed i den berørte klasse.
3. Klasselæreren/kontaktlæreren tager snarest kontakt til hjemmet, bl.a. for at informere om, hvad der er orienteret om i klassen samt for at høre om familien ønsker deltagelse af lærer/kammerater til begravelsen. 
Officiel kondolence (buket/krans) fra skolen samt fra klassen ved begravelsen.
Personlig kontakt tilbydes hjemmet efter begravelsen. 
 4. Klassekammeraternes efter reaktion imødekommes ved en snak i klassen og med deltagelse af repræsentant fra støttegruppen. Der tages forholdsregler fra skolens side, således at berørte klassekammerater ikke sendes hjem til tomme huse.
 5. Vær opmærksom på, at der kan være reaktion p.g.a. tætte relationer til børn/søskende i andre klasser.
 6. Ledelsen sikrer, at der tages kontakt til den kommunale sagsbehandler.
 7. Vær opmærksom på senere efter reaktioner hos kammerater. Forhold omkring klassens trivsel, tages op på team-møder.
 
Når en elev mister:
  • Orientering til skolens elever/ansatte:
  • Fælles mundtlig orientering fra ledelsen til det pædagogiske personale  og fritidshjemmet. Hvis klasselæreren/kontaktlæreren ikke møder fra morgenstunden, kaldes han/hun ind.
  • Klasselæreren/kontaktlæreren har sin egen klasse i første time og skal her orientere klassen.
  • Telefonisk kontakt til hjemmet snarest af klasselæreren/kontaktlæreren/teamet. 

Hjemmet tilbydes besøg af klasselæreren/kontaktlæreren, med støtte fra lærerteam eller støttegruppe, og eleven får her at    vide at klassen er parat til at modtage og støtte ham/hende.

Skulle eleven være mødt i skole umiddelbart efter skolen er orienteret, tilbydes hjemmet alligevel besøg til støtte for eleven og dennes familie.
Modtagelse af eleven planlægges i fællesskab i klassen.
Vær opmærksom på efter reaktion - eleven følges tæt af klasselærer/team/støttegruppe. - Klasselæreren/kontaktlæreren fører logbog i en periode og tager eleven op til drøftelse på teammøde en gang om måneden.
Vær opmærksom på elevens reaktioner omkring mærkedage og højtider.
Ledelsen sikrer, at der tages kontakt til den kommunale sagsbehandler, hvis det skønnes nødvendigt. 
 
Kaossituationer:
Umiddelbart efter at skolen har fået besked om en alvorlig situation for en elev orienteres klasselæreren / lærerteamet, så der kan tages hånd om eleven.
I diverse kaossituationer som f.eks. skilsmisse, selvmordsforsøg, alkoholmisbrug, langvarig sygdom og alvorlige ulykker, skal klasselæreren/kontaktlæreren være opmærksom på elevens trivsel.
Klasselæreren/kontaktlæreren skal orientere den kommunale sagsbehandler.
Der føres logbog over elevens trivsel i en periode, så man kan sætte ind med rette hjælp i rette tid.
 
Når en ansat dør:
1.  Orientering til skolens elever/ansatte:
  • Fælles mundtlig orientering fra ledelsen til personalet.
  • Fælles mundtlig orientering fra klasselæreren/kontaktlæreren til klassen i første time.
  • Orientering skal ske ved skoledagens start.
  • Orientering gives til fritidshjemmet.
2. Skolen samles og der afholdes en kort mindestund. (Herefter hejser vi flaget på halv.)
Efterfølgende snakker man om det hændte i de enkelte klasser.
3. Telefonisk kontakt før begravelsen (af hensyn til deltagelse i denne).
  • Hvis afdøde medarbejder har ægtefælle/samlever på skolen, besøges hjemmet af skoleleder samt en anden med tilknytning til hjemmet. Kondolencebuket medbringes.
  • Hvis afdøde ikke har nær familie på skolen, sendes kondolencebuket fra skolen. 
4. Officiel kondolence (krans) fra skolen ved begravelsen. Deltagelsen i begravelsen efter ønske.
 
Når en ansat mister:
1. Orientering fra ledelsen til personalet og fritidshjemmet, hvis den ansatte ønsker dette.
Hvis den ansatte ønsker det:
  • Orientering til klassen.
  • Nærmeste lærer tager en forberedende snak med eleverne, så modtagelsen af den ansatte kan forløbe så åbent og naturligt som muligt. 
2. Officiel kondolence fra skolen (buket) snarest
Officiel kondolence fra skolen til begravelsen.
3. Genoptagelse af arbejdet planlægges sammen med den ansatte.
Mulighed for nedsat timetal i starten.
 
 
Ulykker i skole / skoleregi: 
Ved ulykke i skolen:
  • Bliv hos den forulykkede og få en anden til at informere kontoret.
    Der ringes straks efter ambulance.
    Kontoret sender nogle voksne hen til den forulykkede for at yde hjælp
  • Giver besked til pårørende
  • Elever fjernes fra ulykkestedet hurtigst muligt, men holdes samlet i klasserne
  • Bliv hos den forulykkede til forældre / pårørende tager over.
  • Der tages hånd om de øvrige elever, og skolen tager forholdsregler, så ingen berørte elever sendes hjem til tomme huse. 
 
Ved ture og lignende:
  • Hav om muligt altid mobiltelefon med på tur
  • Vær så vidt muligt 3 personer, når en hel klasse tager afsted.
  • Sker der en ulykke på en tur, må der handles ud fra den givne situation.
  • Stands ulykken !
 
Kræver ulykken ambulance - gør følgende:
  • Den ene person bliver hos den forulykkede elev. 

    De andre personer sørger for:
  • At skaffe hjælp til den forulykkede elev
  • At give besked til skolen
  • At blive hos de øvrige elever
 
Skolen sørger for:
  • At sende hjælp ud til klassen / få dem hjem til skolen.
  • At orientere den forulykkede elevs forældre om ulykken og om hvor eleven bringes hen.  (Husk søskende)
  • At tage vare på klassen, når den kommer tilbage på skolen. (Husk læreren/lærerne)
  • At alle elever kommer hjem / bliver hentet, således at ingen sendes alene hjem
Presse:
Pressen vil hurtigt dukke op på skolen eller tage kontakt til elever/ansatte.
For at undgå sensationer og uetisk omtale til skade for de berørte, må al kontakt til pressen gå gennem skoleledelsen.