Skolens indhold

Skoledagen
Skoledagen starter kl. 8.15, hvor eleverne modtages på Lerchenfeldvej.
Her vil en voksen fra hver klasse, og eleverne følges med "deres egne voksne" til deres klasser. De elever der har været i morgen-SFO, bliver ligeledes fulgt i klassen, eller går selv.
Der holdes frikvarter kl. 10.15-10.45 og spisefrikvarter kl. 12.00 - 12.45.
Der er mindst en voksen fra hver klasse med i de to fælles frikvarter.

Transport til og fra skole
Mange elever kommer med skolens kørselsordning. Her køres eleverne i minibusser på faste ruter.
De elever, der kan lære at være selvtransporterende, støttes - i tæt samarbejde med hjemmet - i dette.
Nogle forældre henter og / eller bringer selv deres børn.

Klasserne
Vores klasser er dannet ud fra kriterier fastsat af skolebestyrelsen. Her skeles til alder, køn, venskaber og kontinuitet i relationer til de voksne.
Klasserne er delt i tre trin: B-trin (begyndere) 0.-3. klasse, M-trin (mellemtrin) 4.-6. klasse og U-trin (ungdomsklasser) 7.-10. klasse.
En klasse består typisk af mellem 5 og 9 elever, men der kan også være klasser med flere elever, som deler sig op i undervisningen. Alt efter elevantallet i den enkelte klasse er der tilknyttet en eller flere lærere, pædagoger og medhjælpere til klassen. Personalenormeringen følger elevtallet og elevernes behov for hjælp.
Alle klasser råder over mindst to lokaler.

Lærings- og udviklingsplaner
I løbet af skoleåret udarbejdes en individuel lærings- og udviklingsplan for alle elever. Planen er et udtryk for for de kompetencer eleven besidder, samt fokusområder og mål for elevens videre udvikling. Det er de fagpersoner, der arbejder med den enkelte elev, der udarbejder lærings- og udviklingsplanen. Med afsæt i folkeskoleloven møder vi eleven på dennes individuelle faglige niveau, og anvender pejlemærker for de elever, som udviklingsmæssigt er på førskoleniveau.
Lærings- og udviklingsplanen er dynamisk og gennemgås på den årlige elevkonference, hvor forældrene medindtages, og har mulighed for at få indflydelse på indholdet.
Det er også på elevkonferencen deltagerne tager stilling til om vores skoletilbud fortsat er det rigtige for eleven. Bl.a. ud fra denne beslutning foretages eventuel revisitation til det følgende skoleår.

Undervisningen
Vi underviser i de af folkeskolens fag, som vi skønner, den enkelte elev er parat til at modtage undervisning i.
Undervisningen kan både foregå som klasseundervisning og som individuel undervisning. Grundlaget for den enkelte elevs undervisning er den enkeltes lærings- og udviklingsplan.
Skoledagen er bygget op om et grundskema i hver enkelt klasse. Strukturen i skoledagen tydeliggøres oftest med såvel billeder / symboler som tekst. I alle elevers grundskema indgår dansk, matematik, idræt og engelsk som faste bestanddele.

De fleste elever tilbydes svømmeundervisning i Kalundborg svømmehal i længere eller kortere perioder henover deres skoleforløb. Her er der mulighed for at lære at  være tryg i vandet, svømme, dykke og springe i fra vipper. Desuden giver det et naturligt "rum" for at lære basale ting som af- og påklædning,  bad og hårvask.  Altså et skridt mod en selvstændig tilværelse.

På såvel B-, M- som U-trin oplever eleverne, at være sammen på tværs af klasserne på deres eget alderstrin, f.eks. i svømning, musik, idræt og i frikvarterer.

De ældste elever
På de ældste klassetrin sætter vi særlig fokus på, hvilke muligheder vi skønner, eleven har efter 10. klasse. Den unges kompetencer afdækkes bl.a. ved hjælp af samtaler, PAS-test,  praktik og virksomhedsbesøg. Vi deltager i uddannelsesmessen for unge med særlige behov og har et tæt samarbejde med den vejleder fra UU (Ungdommens Uddannelsesvejleder) Nordvestsjælland, der er tilknyttet vores skole.
Efter endt skolegang  går mange af vore elever videre på Særligt tilrettelagt Ungdomsuddannelse (STU), tager på specialefterskole eller på højskole.
For de af vore elever hvor det giver mening, skrives en projektopgave i 10. klasse.
Projektopgaven er ikke en prøve men en del af undervisningen. I løbet af 5 sammenhængende dage modtager eleven undervisning i at arbejde med et projekt. Eleven lærer, hvordan en opgave kan vinkles ved at opbygge en problemstilling i form af et sæt undersøgende spørgsmål, og lærer at arbejde med et projekt, som skal fremlægges for andre.

Test og eksamen
I almenskolen deltager alle elever ved de nationale test og til afgangseksamen.
Her på skolen vil enkelte elever deltage i nationale test – når vi i samarbejde med forældrene skønner, at eleven er fagligt rustet til at deltage uden at blive påført et nederlag.
Unge der kan tage folkeskolens afgangseksamen vil typisk ikke være elever her.
Vi medgiver i stedet eleverne et afgangsbevis, der beskriver elevens personlige, sociale og faglige kompetencer. I afgangsbeviset vedlægges også elevens OCN beviser. OCN (Open College Network) er en måde, hvorpå man kan synliggøre elevens kunnen indenfor mange forskellige aspekter af det at mestre livet.  Det kan være alt fra at kunne præsentere sig selv over det at kunne tage offentlige transportmidler til færdigheder der gør en velegnet til eksempelvis at kunne begå sig på en arbejdsplads.
Henover skoleforløbet vil nogle elever blive testet af PAS-konsulent, talelærer, ergoterapeut og / eller læsevejleder, ligesom nogle elever revurderes af en psykolog fra PPR. Det sidste sker, når enten vi eller forældrene er i tvivl om, om vi fortsat er det rette tilbud til eleven, eller som grundlag for yderligere udredning af eventuelle diagnoser indenfor det børnepsykiatriske system.