Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Pjece om Sigrid Undset Skolen

Kære elev, forældre, plejeforældre og bosteder

Sigrid Undset Skolen er en specialskole for elever fra børnehaveklasse til og med 10. klasse.
For at blive elev på Sigrid Undset Skolen skal man have behov for støtte og særligt tilrettelagt undervisning i et omfang, som ikke kan gives i almenskolen eller dennes inklusionsklasser.

Eleverne er børn og unge med generelle indlæringsvanskeligheder.
Eleverne har altså det til fælles, at de har sværere ved at lære - og at huske det lærte - end de fleste andre børn har.

Kalundborg Kommunes visitationsudvalg træffer afgørelse om eventuel skolegang her ud fra den indstilling, de får fra elevens dagtilbud. Dagtilbuddene kan være børnehave, specialbørnehave, inklusionsskole eller almenskole.
Inden en sådan indstilling til visitationsudvalget har der været et tæt samarbejde mellem elevens forældre, den afgivende institution og kommunens PPR (pædagogisk psykologisk rådgivning). Ofte har forældrene også været på besøg her. Et besøg der for mange forældres vedkommende betyder, at de ser andre børn med de samme vanskeligheder – eller vanskeligheder der ligner – dem deres eget barn har.

Man er altid velkommen til at ringe til skolen for yderligere information eller lave en aftale om besøg.

Skolens adresse er Frederik Andersensvej 1.

Adressen Lerchenfeldvej 32 hører også til skolen. De to adresser har ”fælles baghave”. Fr. Andersensvej 1 kaldes også Det gule Hus og Lerchenfeldvej 32 kaldes Det røde Hus.
I det røde Hus går de yngste elever, i Det gule Hus de ældste elever. Vi råder desuden over et par store pavilloner. Her har vi ergoterapi, taleundervisning og klasseværelser for et par af de ældre klasser.

Skolens målsætning

For os på Sigrid Undset Skolen er det værdifuldt, at hver enkelt barn og ung  trives og udvikler sig til at blive så livsduelige som muligt.

Derfor har vi et læringsmiljø, der sikrer, at børn og unge med særlige udfordringer udvikler sig personligt, fagligt og socialt.

Vi lægger vægt på:
at arbejde ud fra tydelige mål for det enkelte barn / den enkelte unges udvikling og hverdag. Målene fremgår af de individuelle lærings- og udviklingsplaner.
at børn og unge på Sigrid Undset Skolen er i udviklende fællesskaber og lærer så meget som muligt.
at understøtte den enkeltes mentale og fysiske sundhed
at have et udvidet og tillidsfuldt skole-hjemsamarbejde.
at medarbejderne har og fortsat udvikler specialpædagogiske kompetencer

 

Skolens indhold

Skoledagen
Skolen følger ferieplanen for kommunens skoler.
Skoledagen begynder kl. 8.15.
Eleverne modtages kl. 8.15 på Lerchenfeldvej. 
Der er mindst én voksen fra hver klasse, der følger eleverne ud i klasserne. De elever der har været i morgen-SFO bliver ligeledes fulgt i klassen eller går selv. 
Der holdes frikvarter kl. 10.15 - 10.45 og spisefrikvarter fra kl. 12.00 - 12.45.
Der er mindst en voksen fra hver klasse med i de to fælles frikvarter.

Transport til og fra skole
Mange elever kommer med skolens kørselsordning. Her køres eleverne i minibusser på faste ruter.
 De elever, der kan lære at være selvtransporterende, støttes - i tæt samarbejde med hjemmet - i dette..
Nogle forældre henter og / eller bringer selv deres børn.

Klasserne
Vores klasser er dannet ud fra kriterier fastsat af skolebestyrelsen. Her skeles til alder, køn, venskaber og kontinuitet i relationer til de voksne.
Klasserne er delt i tre trin: B-trin (begyndere) 0.-3. klasse, M-trin (mellemtrin) 4.-6. klasse og U-trin (ungdomsklasser) 7.-10. klasse.
En klasse består typisk af mellem 5 og 9 elever, men der kan også være klasser med flere elever, som deler sig op i undervisningen. Alt efter elevantallet i den enkelte klasse er der tilknyttet en eller flere lærere, pædagoger og medhjælpere til klassen. Personalenormeringen følger elevtallet og elevernes behov for hjælp.
 Alle klasser råder over mindst to lokaler.

Lærings- og udviklingsplaner
I løbet af skoleåret udarbejdes en individuel lærings- og udviklingsplan for alle elever. Planen er et udtryk for de kompetencer eleven besidder, samt fokusområder og mål for elevens videre udvikling. 
Det er de fagpersoner, der arbejder med den enkelte elev, der udarbejder lærings- og udviklingsplanen.
Med afsæt i folkeskoleloven møder vi eleven på dennes individuelle faglige niveau, og anvender fælles pejlemærker for de elever, som udviklingsmæssigt er på førskoleniveau. Lærings- og udviklingsplanen er dynamisk, og gennemgås på den årlige elevkonference, hvor forældrene medindtages og har mulighed for at få indflydelse på indholdet.
Det er også på elevkonferencen deltagerne tager stilling til om vores skoletilbud fortsat er det rigtige for eleven. Bl.a. ud fra denne beslutning foretages eventuel revisitation til det følgende skoleår.

Undervisningen
Vi underviser i de af folkeskolens fag, som vi skønner, den enkelte elev er parat til at modtage undervisning i.
Undervisningen kan både foregå som klasseundervisning og som individuel undervisning. Grundlaget for den enkelte elevs undervisning er den enkeltes lærings- og udviklingsplan.
Skoledagen er bygget op om et grundskema i hver enkelt klasse. Strukturen i skoledagen tydeliggøres oftest med såvel billeder / symboler som tekst. I alle elevers grundskema indgår dansk, matematik, idræt og engelsk som faste bestanddele.

De fleste elever tilbydes svømmeundervisning i Kalundborg Svømmehal i længere eller kortere perioder henover deres skoleforløb. Her er der mulighed for at lære at være tryg i vandet, svømme, dykke og springe i fra vipper. Desuden giver det et naturligt "rum" for at lære basale ting som af- og påklædning, bad og hårvask.  Altså et skridt mod en selvstændig tilværelse.

På såvel B-, M- som U-trin oplever eleverne at være sammen på tværs af klasserne på deres eget alderstrin, f.eks. svømning, musik, idræt og i frikvarterer. 

De ældste elever
På de ældste klassetrin sætter vi særlig fokus på, hvilke muligheder vi skønner, eleven har efter 10. klasse. Den unges kompetencer afdækkes bl.a. ved hjælp af samtaler, PAS-test, praktik og virksomhedsbesøg. Vi deltager i uddannelsesmessen for unge med særlige behov og har et tæt samarbejde med den vejleder fra UU (Ungdommens Uddannelsesvejleder) Nordvestsjælland, der er tilknyttet vores skole.
Efter endt skolegang går mange af vores elever videre på Særligt Tilrettelagt Ungdomsuddannelse (STU), tager på specialefterskole eller på højskole.
For de af vores elever, hvor det giver mening, skrives en projektopgave i 10. klasse.
Projektopgaven er ikke en prøve men en del af undervisningen. I løbet af 5 sammenhængende dage modtager eleven undervisning i at arbejde med et projekt. Eleven lærer, hvordan en opgave kan vinkles ved at opbygge en problemstilling i form af et sæt undersøgende spørgsmål, og lærer at arbejde med et projekt, som skal fremlægges for andre.

Test og eksamen
I almenskolen deltager alle elever ved de nationale test og til afgangseksamen
Her vil enkelte elever deltage i nationale test – når vi i samarbejde med forældrene skønner, at eleven er fagligt rustet til at deltage uden at blive påført et nederlag.
Unge der kan tage folkeskolens afgangseksamen vil typisk ikke være elever her.
Vi medgiver i stedet eleverne et afgangsbevis, der beskriver elevens personlige, sociale og faglige kompetencer. I afgangsbeviset vedlægges også elevens OCN beviser. OCN (Open College Network) er en måde, hvorpå man kan synliggøre elevens kunnen indenfor mange forskellige aspekter af det at mestre livet.  Det kan være alt fra at kunne præsentere sig selv over det at kunne tage offentlige transportmidler til færdigheder der gør en velegnet til eksempelvis at kunne begå sig på en arbejdsplads.
Henover skoleforløbet vil nogle elever blive testet af PAS-konsulent, talelærer, ergoterapeut og / eller læsevejleder, ligesom nogle elever revurderes af en psykolog fra PPR. Det sidste sker, når enten vi eller forældrene er i tvivl om, om vi fortsat er det rette tilbud til eleven, eller som grundlag for yderligere udredning af eventuelle diagnoser indenfor det børnepsykiatriske system.

SFO

Den norske forfatter, der har lagt navn til skolen, havde en datter med særlige behov. Denne datter havde kælenavnet Tulla. Vi fandt det derfor naturligt, at vores SFO skulle have navnet Tulla.
Brugerne af Tulla er  elever på Sigrid Undset Skolen, samt enkelte elever med skoletilbud andre steder, men med bopæl i Kalundborg Kommune. Alle vore elever fra 0.-10. klasse kan benytte Tulla, hvis de er tilmeldt.

Tulla holder åbent alle hverdage fra kl 6.30 og igen efter skoletid til kl 16.

Hvis man benytter ”morgen-Tulla” kan man enten afleveres af sine forældre fra kl. 6.30 eller komme med kørselsordningen kl 7.00.
Morgenåbningen varetages af en del af de faste medarbejdere, som består af pædagoger og pædagogmedhjælpere, og finder sted på Lerchenfeldvej 32 / Det røde Hus. Der serveres morgenmad, leges, spilles, hygges, slappes af inden skolen begynder kl 8.15.

Tulla på en skoledag
På skoledage er Tulla åbent efter skoledagen slutter, og til kl. 16 mandag - torsdag, fredag til kl. 15. Tulla varetages af pædagoger og medhjælpere, som også er en del af skoledagen. De varetager bl.a. dele af den understøttende undervisning, social træning, NUSSA, kan have støttefunktioner i skoledagen og være med som skolepædagoger m.m.. Eleverne har et fast team af voksne at forholde sig til.
Tulla-tid byder typisk på leg ude eller inde. Leg der rummer mange elementer af læring på det sociale plan, elementer som også indgår i skoledagen. Det tilstræbes, at er i løbet af ugen er mindst en længerevarende periode med SFO-tid.Billede fjernet.

Tulla i skoleferier
For de børn der er tilmeldt, har Tulla åbent mellem klokken 6.30 og 16.00 mandag - torsdag, og 6.30 - 15.00 fredag, alle hverdage i skoleferier.
De skolefri dage giver mulighed for anderledes aktiviteter, oplevelser og socialt samvær end i dagligdagen. Der arrangeres heldagsture, fællesspisning, aktiviteter på tværs af grupperne efter interesse og behov. Eller miniturneringer i alt fra kortspil, bordfodbold til bordtennis og fodbold.
Vi tilstræber, at alle børn også i skoleferier er sammen med voksne de kender fra skoledagene.
Da ikke alle ansatte kan læse alle elevers kontaktbøger, beder vi om, at man på skolefri dage kontakter Tulla  på følgende telefonnummer: 6124 8199.

Skole-hjemsamarbejdet

For vores elever er det af stor betydning, at der er et godt og stabilt skole-hjemsamarbejde, der kan sikre, at de krav, der stilles, til den enkelte er nogenlunde ensartede.

Vi forventer af jer som forældre, at I indgår i forpligtigende samarbejde med os. At vi sammen kan skabe realistiske mål for lige netop jeres barn, mål for det hele barns udvikling. Vi forventer, at I sammen med os, vil arbejde ud fra skolens målsætning.

Det daglige skole-hjemsamarbejde
På skoledage kan personalet kontaktes via Aula eller telefon (samtaler eller sms), eller personlig kontakt. Hvis I ønsker svar på uddybende spørgsmål eller andet længerevarende, bør I inden aftale dette med barnets klasselærer.
I ved selv, hvad der er vigtigt for os at vide for at jeres barn skal få så god en dag her som muligt. - Det kan dreje sig om alt hvad der rører sig i barnets liv såsom den syge bedsteforælder, den nye nabo, søvnproblemer, at barnet lige netop i dag er kommet skævt ud af døren, undersøgelser, opfyldelse af ønsket om en hund osv.. Altså såvel de positive som de mindre positive dele af livet.

Møder, konferencer og netværk
Hvert år afholdes der to skole-hjemsamtaler om hver elev. Den ene tilbydes som et hjemmebesøg. Hvis I som forældre ikke ønsker dette, kan mødet foregå på skolen. Den anden skole-hjemsamtale er skolekonferencen.
Alle klasser afholder to forældremøder om året. Det ene i september, hvor alle klasseforældremøder foregår på samme dato og dermed med mulighed for at alle skolens forældre samles. Det andet forældremøde tilrettelægges af de enkelte klasseteams.
Alle forældre til skolebegyndere tilbydes fire netværksmøder. Til disse møder indbydes udover forældrene de fagpersoner, der arbejder med det enkelte barn, samt de personer udenfor skolen, som forældrene ønsker. På netværksmøderne aftales, hvordan man skal arbejde med afgrænsede områder med den pågældende elev. – Det er effektivt, når alle omkring eleven gør tingene på samme måde.
Dette arrangeres af klasselærer og afdelingsleder i samarbejde med forældrene og evt. barnets sagsbehandler.
Billede fjernet.

Samarbejde med faggrupper uden for skolen

Skolen samarbejder med PPR i Kalundborg Kommune – og PPR i de øvrige kommuner vore elever er bosiddende i.
Tre psykologer fra PPR Kalundborg er tilknyttet de forskellige klasser. De deltager lejlighedsvis i personalets teammøder og kan give råd og vejledning om den fortsatte indsats for barnet, ligesom det er dem, der foretager eventuelle observationer og revurderinger af eleverne.
Skolens personale deltager også i møder arrangeret af Børn og Familie, af børneambulatoriet på Holbæk Sygehus eller andre eksterne eksperter.

Vi har gennem mange år haft et godt og givende samarbejde med nærpolitiet om stort og småt. Her tænkes både på gå-prøver, kriminalitetsforebyggelse og forældremøder om det at kunne færdes på de sociale medier.

Vore ældste elever har ved behov fået støtte til at tage knallertkørekort på Kalundborg kommunale Ungdomsskole. Her kan teoriundervisningen eksempelvis foregå i et tæt samarbejde mellem ungdomsskolen og skolen.

De af vore elever, der ønsker at blive konfirmerede, får tilbud om konfirmationsforberedelse. Undervisningen foregår på hold, og der kan være enkelte år, hvor der ikke er et hold.
Præsten underviser eleverne i Nyvangskirken – den nærliggende folkekirke. Det at blive undervist af en ”fremmed” i en større flok kræver tryghed. Der vil derfor altid være personale fra skolen med i denne undervisning.
Selve konfirmationen foregår fra Nyvangskirken, medmindre elev og forældre selv træffer aftaler med en anden præst om selve konfirmationen.
De år, hvor vi har konfirmationshold, foregår konfirmation for vore elever altid søndag efter St. Bededag.

Eleverne

Eleverne er børn og unge med generelle indlæringsvanskeligheder.
Eleverne har altså det til fælles, at de har sværere ved at lære - og at huske det lærte - end de fleste andre børn har.

Nogle elever har en del diagnoser udover deres generelle indlæringsvanskeligheder.
Her kan nævnes:  ADHD, angst, autisme, infantil autisme, Tourettes syndrom, shaking-baby-syndrom, forskellige genbetingede syndromer som Downs syndrom, Williams syndrom, Wolf-Hirschorn-syndrom. Her er også elever med tilknytningsforstyrrelser, selvskadende adfærd, elever med et meget mangelfuldt sprog så som svære udtalevanskeligheder, mangelfuldt ordforråd eller slet intet verbalt talesprog. Nogle elever har epilepsi, nedsat syn og / eller nedsat hørelse, ligesom her også er elever med spasticitet og andre dysfunktioner i bevægeapparatet.

Personalet

På Sigrid Undset Skolen og Tulla er der ansat lærere, pædagoger, pædagogmedhjælpere, ergoterapeuter, talelærere, pedeller og kontorpersonale.
Blandt disse personalegrupper er der personer med helt særlige uddannelser. Her kan nævnes Marte Meo terapeut, læsevejleder, pædagogisk massør, Castillos Morales terapeut, matematikvejleder, OCN-vejledere, PAS-konsulent, AKT-lærer..
Hver enkelt fagperson underviser dels enkelt elever, dels grupper af elever ud fra deres fagspecifikke område og kommer med gode råd til såvel undervisningen som livet udenfor denne.

Fælles for os alle er interessen for børn med særlige behov, deres trivsel og udvikling. For det at kunne bidrage til at alle vore elever for et så kvalitetsfyldt og selvstændigt liv som muligt. Både i deres tid som elever her og i deres voksenliv.

Vi har gennem flere år haft et tæt samarbejde med fysioterapeuter, som behandler mange af vore elever, der har ret til vederlagsfri fysioterapi.