Test og observationer

Tests og observationer

Et af vore arbejdsredskaber i Lærkereden er observationer og tests.

Disse observationer og tests foregår tværfagligt gennem børnehavens team af pædagog, talepædagog og fysioterapeut. Dette tværfaglige samarbejde danner basis for udfærdigelsen af det enkelte barns statusrapport.

Observationerne foregår som en del af hverdagen i Lærkereden, - de noteres og bruges som arbejdsredskab i den daglige kontakt med barnet.

De forskellige tests, som vi arbejder med, indgår som undersøgelsesmateriale til at vurdere barnets udvikling og udviklingstempo.

Det, der er gennemgribende vigtigt og ens for disse observationer og tests, er, at vi som tværfagligt team bevarer vores helhedssyn på barnet.

Det samlede testresultat viser os det enkelte barns nuværende udviklingsniveau. Ydermere synliggør resultaterne, hvor vi tværfagligt kan gøre en indsats for at bringe barnet videre i sin udvikling. Vi arbejder ud fra tesen om, at barnet udvikler sine svage sider ved at tage afsæt i de stærke.

Disse observationer og diverse tests er også en registrering/dokumentation på, hvor langt barnet er i sin udvikling, og i hvilket tempo barnet udvikler sig.

Gennem iagttagelser og observationer finder vi nye nuancer, så vi hele tiden kan forbedre det enkelte barns livskvalitet.